سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله خط در ایران باستان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خط در ایران باستان در pdf دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خط در ایران باستان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله خط در ایران باستان در pdf

چکیده                                         1
فصل  یک
خط اندیشه نگار                                     2
خط سکایی                                         2
خط میخی                                         3
خط اوستایی                                     5
خط سغدی                                         6
خط پهلوی                                         7
خط مانوی                                         8
تحولات  خط  در  دوران های  مختلف
خط  در دوران مادها                                     9
خط میخی  در اورارتو                                    10
خط در بین النهرین                                     13
خط میخی  اکدی                                     14
خط میخی  عیلامی                                     16
خط میخی  خوری ها                                     17
خط در  عصر  ساسانی                                    17
آثار بازمانده  از فارسی میانه                              21
فصل دوم
خط  تصویری                                         24
خط  میخی                                         26
تصاویر                                             29
منابع  و مآخذ                                         35

 چکیده

ابداع  خط و اندیشه   انتقال   تفکر   به  اشارات   یکی از  پیچیده ترین   و شگفت  آورترین  اخترعات   بشر   به  شمار   می رود  امروز   با وجود   پیچیدگی   سیستم  ارتباطات  و انتقال   اطلاعات   باز  هم خط   ارزش   بی همتای  خود  را نسبت   به سایر  متدها  مورد   استفاده  نشان  می دهد 

هرگاه نگاهی   دقیق   به  اطراف  خود  بینذازیم  و به اشارات   و اشکال   متعدد  تصویری   اشیائی  ، نگارشی و نمادی   جهت    انتقال  اطلاعات   دقت  کنیم  با شگفتی  مشاهده   خواهیم  کرد   که  علی  رغم   دگرگونی   روز مره  از انواع   سیاقهای   موجود   در  طول  تاریخ  باستان  مهد   تمدنهای گوناگون  و نقط  تلاقی   فرهنگهای  مختلف  و در نتیجه  جایگاه   زبانهای مختلف   منسوب   به  شاخه های متعدد  با  خطوط  متنوع  بوده است   از این   قاعده  مستثنی   نیست   لیکن   تحقیقات  و پژوهشهای ما در این   زمینه  بسیار ناقص   و مختصر   است   و کفاف  سطح  معاصر  این  علم   را نمی دهد  البته باید   در نظر   داشت   که زبان  شناسی در ایران  هنوز  دوران   طفوایت   خود  را  سپری   می کند  و  به جرات   می توان   گفت  که خط شناسی  ( grammatology) که  شاخه ای  از  زبانشناسی   است  که در  دیار   ما  به  فراموشی   سپرده   شده  است   و از این   رو جای   تألیفی   که حاوی   تاریخچ  خطوط   جهان   باشد    همواره  خالی بوده  است

 خط   اندیشه  نگار

تمامی  گونه های خط  را در  بنیاد  میتوان به دو گروه  اندیشه  نگار و آوا نگار  تقسیم  کرد  در خطوط  اندیشه  نگار   اندیشه  بطور  مستقیم  منتقل  می شود   برای نمونه  تصویر «پا»  می تواند  به معنی  «پا»  یا  رفتن  باشد   و تصویر  درخت معنی   درخت   یا تازه سبز   ، زندگی  یا نظایر آن  را القاء کند  نقش  در درخت  نیز  شاید  بتواند  در معنی  جنگل   بکار  رود  خط آوانگار  بسیار  پیچیده تر است  و بر خلاف آنچه  تجربه و اموخته ما تلقین   میکند  طبیعی  تر  یا   الزاماً کار آمدتر  نیست   بلکه  از  بسیاری  جهات   فرایندی  پر  پیچ و خم   و تا حّدی   غیر   طبیعی   است  اندیشه  نخست باید  به آواهایی   از  یک واژه  یا جمله خاص   در  زبانی  مشخص   بر گردانده  شود  و سپس   به شکل   نشانه ای بر  یک  صحنه  کنده­کاری  یا نقاشی  یا  نقد  شود 

این  نشانه ها   اغلب   با مفهوم   اندیش  اصلی  کوچکترین  رابطه   ای  ندارد  این نشانه ها  باید  به آواهای  موجود  در  زبان   برگرداند   و بدین  ترتیب   واژه جمله  و اندیشه ی اصلی   را در ذهن  نگرشی   است  که مردم   ابتدائی  بدون   داشتن  خطی  برای خود  به مسأله  دارند 

سکایی

از  صورت   باستانیِ زبان  سکایی ، مکتوب  اثر  مستقلی   در دست  نیست  . ولی   چندین  نام  خاص  و نیز واژه های معدودی  از این  زبان  را می توان  در گزارشات  تاریخی   و کتیبه  ها  و سکه های  باز مانده  از  فارسی  باستان  ، یونانی ، لاتین  و هندی  تشخیص  داد

خط میخی

در  حدود  هزار  دوم و سوم  پیش  از میلاد مسیح  در نتیجه   تحولات   طولانی   تاریخ  کهن   در نواحی  جنوبی   بین النهرین   میان   دجله و فرات   تمدن  باشکوه  دیگری   پدید آمد  که  قدرتمند ترین  تمدن   تاریخ  بشری  به شمار  می آید   بخشی  از  بازمانده های  این تمدن   کتیبه های   است  که از  شهر   باستانی  اوروک  «وارکای  کنونی» بدست  آمده   است  . این خط  بین النهرین  از  روی   اشکال قدیمی   آن به نام  میخی   خوانده   شده است   از نظر   اشکال  ظاهری  خط  تصویری   مصری   تفاوت  بسیاری   وجود دارد   و همانطور   که در مصر  به عنوان   ابراز  کتابت  جهت  مقاصد  ادبی   از کاغذ  استفاده  می شد  در  بین النهرین  از خشت  گلی   به نام   لوحه  ( به جز در  موارد  نادر   که از  سنگ  به جای  خشت  در کتیبه  های  ستونی   استفاده  شده  )  استفاده  می کردند 

اشارات   را  با میله­ی آهنی   روی   تیرهای چوبی   و خشت  های  نرم  حک می کردند   سپس   لوحه های خشتی   را با حرارت   می خشکاندند  و  بدان  استحکام  می دادند   میله آهنی   را  بازاویه­ی قائمه  به  طور  مورب   گرفته  به  آرامی  از  یک گوشه  به داخل   فرو  می برند  و در نتیجه  بخش  فوقانی  خط قابل   روئیت   حالت   میخی   شکل  ضخیمی   پیدا  می کرد   اگر چه ممکن است  نظر  ما استفاده  از لوحه­ی خشتی   به عنوان   نوشت  افزار  چیز عجیب  پر درد  سری باشد اما همین  لوحه ها به همراه  خط میخی   از  بابل   تا  نواحی  وسیعی   در آسیای  مرکزی  گسترش   یافتند 

و نیز  خطی  است  که برای نوشتن   کتیبه های  فارسی  باستان به کار   رفته  مرکب  از علائم   و اشکالی بدین  شکل  است  که  ظاهراً شبیه  میخ  می باشد  و به همین  دلیل  «خط میخی » خوانده  می شود 

خط میخی  فارسی  باستان از چپ به  راست  نوشته  می شود  در این  خط میخها برای  نشان  دادن  واجها  و آواهای  زبانی به صور  گوناگون  :  ،  ،   به صورت   منفرد  یا چسبیده  کوچک یا  بزرگ  در کنار  هم قرار  می گیرند  . شاید  علت  اینکه  نویسه های این خط  به شکل  میخ است   آسانتر بودن  کندن  این  اشکال   در سطوحی سخت  چون  سنگ  و فلز و لوح  گلی   است 

          در تاریخ  تحول  و تکوین  خط ، خط میخی فارسی باستان که از  خطوط   سامی   رایج  در بین النهرین  اقتباس  شده  است   از زمره ی خطوط   هجانگار  محسوب می شود ویک  از  ویژگی  دیگر این خط  داشتن  علامتی   است  به نام  «واژه جدا کن » از آنجا  که حروف  میخی  به هم نمی پیوند   و حروف  پشت  سر هم  با یک  فاصله  نوشته  می شوند  . ناچار  برای  مشخص   نمودن حدود  یک واژه  از علامتی   به عنوان   « واژه جدا کن  » استفاده   می شد  علامت  واژه جدا کن   در کتیبه های مختلف  متفاوت   است  . در بعضی   از کتیبه ها این علامت   و در برخی   دیگر   از این علامت    استفاده  شده است   از  ویژگی  دیگر  خط  میخی  فارسی  باستان آن است   که در این  خط  هشت  علامت  به کار   رفته  است   که  «ایدئو گرام  » یا « اندیشه نگار »  نامیده  می شود  . همچنانکه  پیداست   برای آسانتر   بودن   امر  نگارش  ، تنها  با نوشتن  یکی دو حرف  به  صورت   اختصاری   از  نوشتن کامل  واژه  هایی  که  بصورت  مکرر  در متون  به کار  میرفتند  و جای  زیادی   از  سطح  کتبه  را اشغال  می کردند  ،  از این  علائم  « ایدئو گرام »  یا «معنی نگار» استفاده  می شد  واژه احتمالاً  برای  مجزا  نمودن  این علائم  از دیگر  نشانه های خطی ، از خط  بابلی  استفاده شده   است  تا ما هیت ویژه آنها  مشخص   شود   علاوه  برر« 36 » حرف   که نمایانگر   واجها   و اواهای   زبان   بودند   و دو علامت  « واژه  جدا کن  » و هشت   علامت  ایدئو گرام   علامتهای  دیگر نیز   در کتیبه  های  فارسی  باستان  وجود دارد   که  به اعداد  دلالت  می کنند  تعداد  علائم   عددی   دراین کتیبه   ها  22   است ولی    می توان   از  روی   آنها شکل  ، مکتوب   اعداد  زیادی   را  باز سازی   نمود 

خواندن  کتیبه  های فارسی  باستان  از  سال  1836 میلادی   به  بعد   بر  اثر  تحقیقات   سه  نفر   از  محققان  اروپائی   به نامهای   : بورنوف  BURNOUF  لاسن   LASSEN  واژه راولینسون RAWLINSON  آغاز  گردید 

 خط  اوستایی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :